Moet je betaalde zoekmachinemarketing intern houden of uitbesteden?

Intern houden is momenteel een groeiende branchetrend, waarbij grote merken zoals P&G en Vodafone hun roosters voor bureaus verlagen en meer van hun advertenties intern overnemen.

Het zijn niet alleen Vodafone en P&G, het IAB publiceerde een rapport waaruit blijkt dat 18% van de bedrijven adverteren in eigen beheer heeft genomen en 47% “gedeeltelijk begonnen is met het internaliseren van de functie, met plannen om verder te gaan”.

Het wordt een beetje ingewikkelder rond een zoekmachine marketing strategie en uitvoering. Er zijn drie belangrijke manieren waarop je dit kunt aanpakken, die over het algemeen afhankelijk zijn van hoeveel je aan Google Ads uitgeeft. Het volledig intern model is het meest geschikt voor accounts met zeer hoge uitgaven. Dit begint logisch te worden wanneer de kosten voor het inhuren van een ervaren marketeer van de betaalde zoekresultaten van een bureau, die verantwoordelijk zal zijn voor het uitvoeren van de strategie en een klein team van managers voor betaalde zoekresultaten om onder hen te werken om de strategie uit te voeren, lager zijn dan de bureaukosten die je eerder aan het betalen was.

Het grootste nadeel van deze aanpak is dat je waarschijnlijk inzichten misloopt die een marketeer die aan verschillende accounts bij een bureau werkt, zou kunnen brengen. Het belangrijk om voor de zoekmachinemarketing de juiste partner te vinden. Het zal ook uitdagingen met zich meebrengen om de beste praktijken bij te houden. Het is van fundamenteel belang dat interne praktijkbeoefenaars externe conferenties en trainingen blijven bijwonen om ervoor te zorgen dat ze de beste praktijken in een snel veranderend landschap bijhouden.

Er is veel waarmee je rekening moet houden wanneer je overweegt om jouw betaalde zoekmachine marketing in huis te nemen. Als het op advertentieplatforms aankomt, zorg er dan voor dat je altijd zowel het eigendom van jouw gegevens als de commerciële afspraken met het platform behoudt om totale transparantie te garanderen. Als het gaat om het kiezen van een model, is het belangrijk om de financiële implicaties en de voor- en nadelen van elke methode in overweging te nemen om te bepalen welke het beste bij jouw vereisten past.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *